Projecten

De Echte Bonus is het huidige project van Wonder, een feestelijke actie rond topbeloningen. Heel Nederland nodigen we uit om mee te doen en een Echte Bonus aan te bieden voor hoge bazen.
Sinds 2005 heeft Wonder allerlei initiatieven gelanceerd rond onderwerpen als duurzaamheid, conflicten, arm en rijk, of gewoon eens absurd lief tegen elkaar zijn.

Hieronder lees je over de Echte Bonus en een selectie uit onze eerdere projecten.

Untourist Guide

Untourist Guide

Discover a different Amsterdam that is hidden to mass tourism, connect to local pioneers and become a real changemaker. Engage in fun activities and contribute to the city, its people and to the world at large.

Lees meer

Echte Bonus

Echte Bonus

De laatste jaren is er veel ophef over hoge bonussen, beloningen en topvergoedingen. Wij nodigen de bevolking van Nederland uit om verandering brengen met een positief gebaar. We bieden Echte Bonussen aan voor hoge bazen, mits zij een deel van hun beloning voor een betere wereld afstaan.

Lees meer

Smiles4sale

Kwame

Wereldwijd goede daden aan elkaar verkopen, dat is smiles4sale. Mensen in kwetsbare posities verdienen bij door iets gaafs te doen in hun eigen omgeving. Hun ideeën voor goede daden presenteren ze via het web. Wie een goede daad koopt, betaalt daarmee voor de uitvoering en krijgt achteraf een verslag in woord en beeld.

Lees meer

StoereVrouwen

Stoere Vrouwen 1

Alles wat je koopt zou niet alleen lekker en mooi moeten zijn, maar ook goed voor natuur, mens en dier. Dat is het uitgangspunt van StoereVrouwen, een landelijke club jongedames die binnen Wonder ontstond en begin 2013 zelfstandig verder ging. Op verleidelijke wijze gaan de StoereVrouwen op pad om het bedrijfsleven te inspireren duurzame en verantwoorde projecten aan te bieden.

Lees meer

DeWereldredden.nl

Terrafutura 1

DeWereldRedden.nl is een actiesite met daarop 100+ oplossingen voor een betere wereld, in videohandleidingen, geschreven handleidingen, blogs, een community van 1400. Mensen kunnen sociale en duurzame uitdagingen aangaan na het lezen of zien van de mogelijke oplossing.

Lees meer

Blijbedrijf

BlijBedrijf 1

Bied eens een uitzwaaiservice aan op het station, geef een concertje voor iemand met liefdesverdriet, vier de geboorte van een nieuwe dag met voorbijgangers met beschuit & muisjes of leg een cadeautje voor de caissière bij je boodschappen op de lopende band van de supermarkt. Wie zomaar mensen blij wilde maken, kon zich aansluiten bij een lokale Blijbrigade.

Lees meer

Sint in de moskee

sint in de moskee 1

Moslims zetten altijd hun schoen als zij gaan bidden. Sinterklaas zag zijn kans schoon en ging op vrijdagmiddag 3 december 2004 op pad met een grote zak cadeautjes. In tien steden door het hele land bezochten we moskeeën tijdens het vrijdagmiddaggebed en stopten snoepgoed en geschenken in de schoenen.
Dit gebaar hadden we net nu nodig!” merkte een islamitische heer op, terwijl Sint in de moskee een kopje thee dronk met de imam.

Lees meer

Burgerbuddy

burgerbuddy 1

Rita Verdonk had er een. Harry van Bommel had er een. Pieter van Geel had er een, maar ook enkele honderden andere politici en ambtenaren door het hele land.

Om de kloof tussen burgers en het bestuur te verkleinen, adopteerde in 2005 een breed gezelschap burgers een ambtenaar of politicus voor een half jaar. Het duo sprak regelmatig af zodat de burger de bestuurder een spiegel kon voorhouden of waardevolle inzichten uit de samenleving meegeven.

Lees meer

Bijenkorf verkoopt huisvuil

reverse consumption 1

Een mooie actie uit een dieper verleden… We verzamelden de mooiste dingen die mensen aan de straat hadden gezet. De mandjes, kop- en – schotels, sjaals etc. zagen er nog uit als nieuw. Daarna haalden we ongemerkt uit de Bijenkorf prijskaartjes van dezelfde soort spullen. Toen de kaartjes aan de artikelen uit het vuil waren bevestigd, werden de spullen stiekem op de schappen van de Bijenkorf gezet om weer als nieuw verkocht te worden.

Lees meer

Seks voor Dieren

Jaarlijks sterven honderden miljoenen dieren in ons land als maagd. Seks voor Dieren was daarom een pleidooi om ook dieren van de liefde te laten proeven. In 2006 trok deze campagne de aandacht van vele populaire programma’s en kranten. Zo werd een groot publiek verleid om over dierenrechten te discussiëren.

Uitkeringsgerechtigden bedanken villabewoners

Een groep uitkeringsgerechtigden reisde af naar Bloemendaal en belde aan bij de duurste villa’s. Ze hadden een mand cadeautjes bij zich: bloembollen, zelfgebakken taart, litho’s en een worst voor de hond. Die gaven ze aan de rijken, met een briefje erbij. “Als rijke betaalt u veel belasting. We kunnen ons goed voorstellen dat u dat niet prettig vindt. Maar voor ons is het wel leuk! Daarom willen we u bij deze bedanken.” Ook dit is een topper uit het verleden van onze creatief leider Elena Simons.